Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy skorzystasz z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady?
Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
Korzystasz z teleporady, gdy:
Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Jak przebiega teleporada
Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
Opublikował: Katarzyna Engel-Kozieł | Data publikacji: 16-03-2021 11:38
Modyfikował: Katarzyna Engel-Kozieł | Data
modyfikacji: 16-03-2021 11:49