NOWE ZASADY KORZYSTANIA Z PORAD LEKARSKICH.
Nowe zasady korzystania z porad lekarskich.
Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy skorzystasz z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady?
Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
-
Nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy.
-
Cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy.
-
Istnieje podejrzenie choroby nowotworowej.
-
Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat.
-
Masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
Korzystasz z teleporady, gdy:
-
Istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2.
-
Potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
-
Potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną.
-
Potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
-
Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
-
nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
-
w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Jak przebiega teleporada
-
Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
-
Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
-
Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
-
Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
-
Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
Data publikacji:
16.03.2021